feat3

Selamat Datang!

Selamat datang dan terima kasih kerana melawat blog Butik YusNur. Kami menyediakan tutorial jahitan, panduan percuma berkenaan cara menjahit dan menjual pakaian seperti tudung, baju muslimah dan pelbagai lagi secara online.

Read More


Bahagian Pesak Baju kurung

Posted by yusnur | 25 July 2009 | Category: , |
feat3

Pola 3 : Bahagian Pesak

Kali ni saya tunjukkan pula pola untuk bahagian pesak. rajah pesak seperti yang saya tunjukkan di bawah ini.







Ukuran pesak yang biasa saya gunakan ialah 2 1/2" inci diatas dan bahagian bawah 4 1/2" inci.


1. A - B ialah 4 1/2 inci + 1 inci utk basi kiri dan kanan (lihat rajah)



2. D - C Ialah 2 1/2" inci + 1 inci utk basi jahitan (lihat rajah)



3. C - B adalah ukuran panjang pesak. formula yang di gunakan adalah seperti berikut:-

labuh pesak = ukuran labuh baju - 1/2 bukaan lengan + 1 1/2" inci
cth seperti ukuran saya ialah 39" - (16"/2) + 1 1/2 "
= 32 1/2" inci

4. D - A , sambungkan garisan D ke A, anda akan dapati ia agak condong berbanding C - B


pada bahagian lurus pesak (C - B) buatkan sedikit tanda kerana bahagian ini anda perlu cantum dengan bahagian badan nanti. Anda perlu buat 4 pesak utk sepasang baju kurung.


orait itu sahaja langkah2 untuk melukis pola bahagian pesak....post yg berikutnya nanti saya akan tunjukkan pula pola untuk bahagian kekek....

Currently have 0 comments:


Leave a Reply