feat3

Selamat Datang!

Selamat datang dan terima kasih kerana melawat blog Butik YusNur. Kami menyediakan tutorial jahitan, panduan percuma berkenaan cara menjahit dan menjual pakaian seperti tudung, baju muslimah dan pelbagai lagi secara online.

Read More


Jahitan Sebagai Hobi dan Seni

Posted by yusnur | 21 July 2009 | Category: |
feat3


Jahitan adalah satu seni yang sangat menarik dan berfaedah. Dengan menjahit seseorang
dapat merasakan ketenangan.Masa kecik2 saya selalu ikut mak belajar menjahit di pusat kemas. Bila tengok mak cik2 dan kakak2 kat situ menjahit rasa minat sangat.
Masa darjah 4 saya pun try buat bekas pensil
sendiri..hee..hee...walaupun tak cantik sangat tapi seronok sebab dapat menjahit dan dapat
hasilkan sendiri bekas pensil.ala budak2 la kan...

Tapi minat dalam jahitan tu terhenti sekejap bila dah besar sikit.....tapi bila masuk alam
pekerjaan rasa bidang jahitan ni satu bidang yang sangat menarik dan bukan sekadar hobi...

ok...saya nak share cara-cara membuat sepasang baju kurung dengan cara yg paling mudah...meh la belajar kalau dapat buat baju sendiri pun kira ok la tu..puasa pun dah nak dekat pastu nak raya kan..boleh la tahun ni try buat baju sendiri.....saya akan tunjukkan pola membuat baju kurung berperingkat-peringkat ye...belajar pelan-pelan dan bahagian demi bahagian supaya nampak mudah dan tak memeningkan kepala...;-)

LANGKAH 1 : UKURAN BADAN YANG PERLU

Di bawah ini ukuran2 yg perlu di ambil utk membuat baju kurung. saya sertakan dgn cth ukurannye
supaya mudah di fahami (ukuran adalah dalam inci dan sebagai contoh shj).

1. UKURAN BAHU = 16 "
2. LABUH BAJU = 39 "
3. UKURAN LEHER + 2 JARI UTK KELONGGARAN = 16"
4. LABUH TANGAN = 22 "
5. BUKAAN LENGAN (DI BAHAGIAN BAHU) = 16 "
6. BUKAAN TANGAN (PERGELANGAN TANGAN) = 14"

ok...saya akan sambung cara-cara untuk melukis pola badan pd post yg akan datang...tunggu ye...kalu ada apa2 yang rasa tidak faham bolehlah tinggalkan komen / soalan. Insyaallah saya akan cube membantu / share ilmu2 yang ada...

Currently have 0 comments:


Leave a Reply