feat3

Selamat Datang!

Selamat datang dan terima kasih kerana melawat blog Butik YusNur. Kami menyediakan tutorial jahitan, panduan percuma berkenaan cara menjahit dan menjual pakaian seperti tudung, baju muslimah dan pelbagai lagi secara online.

Read More


Pola Baju Kurung

Posted by yusnur | 21 July 2009 | Category: , |
feat3






hai...kali ini saya nak tunjukkan pula pola bahagian badan.Pola badan yang saya tunjukkan adalah pola sebelah ukuran baju dari hadapan hingga belakang baju. (ini tidak membuat potongan pada bahu). anda bayangkan bahagian baju anda di bahagi kpd 2. Selalunya saya akan lukis pada kain terus, jadi kain yang saya akan lukis pola akan saya lipat dua. ok, untuk melukis pola spt diatas saya terangkan bagaimana ukuran untuk membuat pola badan seperti di tunjukkan.

1. A - D ukuran 1/2 ukuran bahu + 1/2 inci (utk basi jahitan) cth ukuran bahu 16 inci jadi ukuran

A - D adalah 8 1/2 " inci...


2. A - B , E -D labuh baju + 1 1/2 " inci (utk lipatan bawah baju)


3. B - E adalah sama spt A- D . B-E adalah garisan tengah baju / bahu.



4. B - C , E - F labuh baju + 1 1/2" inci (utk lipatan bawah baju)

di sebabkan pola badan agak mudah, mgkn anda boleh lukis terus di atas kain, tetapi jika tidak yakin anda boleh membuat pola badan pada kertas dahulu. kalau anda hendak melukis dia atas kertas shj anda hanya perlu lukis pola sehingga A-B-E-D sahaja. Nanti semasa memotong / melukis draf pd kain anda hanya gunakan pola yg sama utk bahagian belakang baju cuma perlu di terbalikkan kertas pola tersebut.

ok..setakat ini dulu utk lukisan pola bahagian badan. kita sambung lagi utk bahagian tangan, pesak, kekek dan leher pada post yang akan datang....tunggu...

Currently have 0 comments:


Leave a Reply